Amir Sabirovic is solopreneur in hart en nieren. Uit je comfortzone treden en avonturen aangaan met de juiste mensen, is wat hij doet. Maar als solopreneur, ben je dan ondernemer of zzp’er? We spraken Amir over het solopreneurship, de voordelen en de nadelen en of hij nou ondernemer is of iemand met een passieproject.
Misschien een beetje voor de hand liggende vraag, maar een solopreneur is zowel de eigenaar als de werkkracht van het bedrijf en een zzp’er is een zelfstandige zonder personeel. Dat klinkt allebei hetzelfde. Waar ligt het verschil?
“Een zzp’er ruilt zijn tijd in voor geld. Meestal zijn zzp’ers goed in één ding, zoals projectmanagement, copywriter, ux-design. Een hele carrière wordt gestoeld op een expertise en dat verkoopt de zzp’er. Als je dat vertaalt naar ondernemerschap als solopreneur; ik doe alles. Ik ben projectleider, projectmanager, operationeel directeur, maar ik geef ook trainingen en coaching. Daarnaast doe ik ook podcasts as a service. Daarbij maak ik podcasts voor andere bedrijven en die zet ik uit. In feite heb ik verschillende dienstenpakketten vanuit mijn kennis en kunde, die verpak ik en verkoop ik als product. Daarbij gebruik ik diensten van anderen. Stel ik heb een copywriter nodig, dan bel ik er iemand. En dan kunnen we heel goed samenwerken, maar het einddoel is dan niet dat die samenwerking blijvend is. Dus als solopreneur heb je niet het doel om een bedrijf te starten zodat iemand dit later kan overnemen. Je werkt samen met andere experts om grotere projecten aan te vliegen, alleen zal dit nooit overgaan tot werken onder een vlag. Met mijn solopreneurship kan ik doorgaan zolang ik leef.”
Kun je dan als zzp’er wel uitgroeien tot solopreneur?
“Tuurlijk. Ik denk dat je begint bij zzp’er en vervolgens kom je de juiste mensen tegen. Dat heb ik ook gedaan. Als zzp’er kan het zomaar zijn dat je geen passende opdracht vindt en vijf, zes maanden op je handen zit. Om solopreneur te worden moet je uit je comfortzone treden. Een event organiseren nog nooit gedaan? Doe het. Je moet ergens beginnen. Maar zorg er wel voor dat je in al jouw diensten dezelfde graad van professionaliteit levert. En als solopreneur trek je dus andere experts aan om deze dienst te kunnen leveren. Leg goede contacten, zodat je daar gebruik van kunt maken.”
Toen ik een rondje research deed, kwam ik een tekst tegen waaruit blijkt dat ondernemers vooral uit zijn op groei. Solopreneurs daarentegen niet. Zij zien hun bedrijf als een ‘zelfvoorzienend passieproject dat hun rekeningen betaalt en waar ze voldoening uithalen.’ Hoe kijk jij hier tegenaan?
“Ik denk dat dat de juiste verwoording is. Ik heb niets met titels, maar ook niet hoe anderen tegen mij aankijken. Waar het mij om gaat is dat ik leuke dingen wil doen, met leuke mensen. Een ervaring waaraan ik met plezier kan terugdenken. Risico’s lopen en nemen, maar wel met de juiste mensen. Als solopreneur kom je daar door schade en schande achter.
De gedachte dat je eerst twintig jaar wil ploeteren en hard werken om een bedrijf op te zetten en dat er dan misschien iemand om de hoek komt kijken om het over te kopen, zodat al je aandelen verkocht zijn en je kunt pensioneren… Dat vind ik niets. Waarom wil je zo lang wachten om leuke dingen te doen? Waarom niet meteen leuke dingen doen? In je kracht zitten, vanuit je kennis en kunde en plezierige relaties met anderen, dingen doen? Als solopreneur heb je geen beperkingen, de enige beperkingen zijn jouw dromen.
Voorbeeld: ik maak de podcast Challenging the Status Quo. En toen zat ik een paar maanden geleden te denken, ik heb nu 100 podcasts gemaakt en het is best leuk geweest. Weet je wat, ik ga Podcasts as a Service lanceren. Ik ga het omzetten en aanbieden, 1,2,4 afleveringen in een pakket. En binnen een maand had ik mijn eerste klant. En nu komen er nog een paar anderen binnen.”
Er zijn genoeg voordelen op te noemen van solopreneurship, zoals kosten laag houden, snel handelen, alle eer krijgen en het is lonend. Welke nadelen kleven aan het solopreneurship?
“Het is eenzaam af en toe. Als je niet in staat bent om jouw netwerk aan te zwengelen is het eenzaam. Als je werkt in een bedrijf, dan heb je altijd je sparringpartners. Bij het solopreneurship moet je zelf op zoek naar mentoren of sparringpartners. Mensen die het in jouw ogen al hebben gehaald. Maar uiteindelijk ben je altijd alleen. Daar moet je mee om kunnen gaan.
Zelf haal ik mijn plezier niet uit al te veel menselijk contact, vooral wanneer het niet om inhoud gaat. Ik heb een hechte kring van mensen om mij heen, waar ik dingen tegenaan kan houden. Vrienden die de waarheid vertellen en kunnen zeggen: “Klinkt allemaal leuk en aardig dit idee, maar ik zal je uit je droom halen. Dit gaat niet werken.” Daar kan je wat mee. Je hebt uiteindelijk toch mensen nodig die jou ook kunnen vertellen dat iets niet gaat werken. Iemand naar de mond toe praten zorgt ervoor dat je bedrogen uitkomt.
In Nederland heb je voldoende mogelijkheden om de juiste connecties te vinden. Je moet het opzoeken. En dat kan bij heel veel business- en netwerkclubs. Je hebt wel je introductie nodig, maar je kunt ook via LinkedIn een mentor zoeken en vinden.”
Wat is dé tip om een succesvolle solopreneur te worden?
“Put yourself out there. Je moet niet op één paard wedden, maar op alles. Waarvan jij denkt: daar zit mijn ziel en zaligheid in, daar zou ik vast een project kunnen doen. Je moet ook veel dingen proberen, zodat je erachter komt wat jou heel goed ligt, wat je wilt.
Tegenwoordig is mailen en appen lekker veilig, veel mensen doen dat. Maar als je nu belt, dan heb je al een voordeel! Dus, heel opportunistisch zijn en durven.”
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl