WijOpDeWeg,
Audi Nederland voert een vernieuwde motorenstrategie door. Met ingang van april focust Audi zich in Nederland naast turbo-benzinemotoren met name op plug-in hybride- (PHEV) en volledig elektrische (BEV) aandrijflijnen. Dit betekent dat Audi-modellen hier voortaan enkel leverbaar zijn als TFSI e plug-in hybride en als volelektrische e-tron, plus de bekende TFSI turbo-benzinemotoren. Het houdt tevens in dat de TDI turbodieselmotoren in Nederland niet langer verkocht worden.
Dieselmotoren met ingang van april weg
De keuze van Audi om de verkoop van TDI turbodiesels per april aanstaande in Nederland te beëindigen, is een direct gevolg van de sterk afnemende vraag naar zelfontbranders in het premiumsegment. Slechts 1% van alle afgelopen jaar verkochte auto’s in deze categorie was nog voorzien van een dieselmotor. Ook de te verwachten marktontwikkelingen en het fiscale klimaat voor de komende jaren spreken niet in het voordeel van de dieselmotor.
Van PHEV tot BEV
Met het verdwijnen van de dieselmotor uit het programma levert Audi met ingang van april nog drie verschillende aandrijflijnen: plug-in hybriden (TFSI e), volledig elektrische auto’s (e-tron) en turbo-benzinemotoren (TFSI). Daarmee wordt de motorkeuze een stuk overzichtelijker. Zo zijn de Audi A1-, Q2-, A4-, A5- en TT-serie plus de Audi R8 er voortaan enkel met benzinemotoren. De A3, Q3, Q5, A6, A7 Sportback, Q7, A8 en Q8 bieden een keuze uit TFSI benzine- en TFSI e plug-in hybridemotoren.