Mobiliteit

Bedrijven omarmen alternatieve brandstof

De Arval Mobility Observatory heeft de resultaten van de nieuwste barometer in Nederland gepubliceerd

Bedrijven omarmen alternatieve brandstof

De Arval Mobility Observatory, een branche-expert in het vastleggen en voorspellen van mobiliteitstrends, heeft de resultaten van de nieuwste barometer in Nederland gepubliceerd. De barometer van 2022 werd uitgevoerd tussen 5 januari en 9 maart 2022. Hoewel het onderzoek opnieuw plaatsvond in een klimaat van onzekerheid, blijven de groeivooruitzichten van de wagenparken over het algemeen positief. De transitie naar elektrificatie gaat door en alternatieve mobiliteitsoplossingen bevestigen bestaande trends.   

Nederlandse bedrijven hebben vertrouwen in hun wagenpark

Uit de Barometer blijkt dat een groot deel van de Nederlandse bedrijven vertrouwen heeft in de toekomst. Maar liefst 95% van de ondervraagden verwacht dat hun wagenpark stabiel blijft of groeit in de komende drie jaar. Slechts 5% verwacht een afname in hun vloot. De verwachte toename is voornamelijk vanwege economische redenen, op de voet gevolgd door HR gerelateerde zaken zoals werving en behoud van talent. Dit laatste punt is gestegen van 26% naar 48% (t.o.v. 2021).

Ook opvallend is dat ondanks de ontwikkelingen rondom thuiswerken, deze nieuwe manier van werken geen grote invloed heeft op mobiliteitsregelingen bij werkgevers. Slechts 9% van de bedrijven is begonnen of overweegt om het wagenpark- en mobiliteitsbeleid aan te passen naar aanleiding van deze trend.

De elektrificatie van wagenparken zet door

Dit jaar hebben 6 van de 10 bedrijven ten minste één alternatieve brandstof voor hun personenauto´s geïntroduceerd. Nederland loopt hiermee voor op het Europese gemiddelde. Dit geldt ook voor de adoptie van Hybride(36%), Plug-in Hybride(33%) en 100% BEV (32%) binnen wagenparken.

De belangrijkste reden om over te stappen op alternatieve brandstoffen voor zowel  personenauto’s als grijze kentekens (bedrijfsbussen) is en blijft de impact op het milieu. Bij personenauto’s is het percentage bedrijven dat dit als reden opgeeft ten opzichte van 2021 gestegen van 53% naar 59%. Bij grijze kentekens van 40% naar 52%. De verwachting is dat dit ook in de toekomst steeds belangrijker wordt. Bezwaren die worden genoemd bij een overgang naar een 100% elektrisch wagenpark zijn vooral de hoge aanschafprijs en uitdagingen rondom laden.

“Het is opvallend dat de aanschafprijs voor een elektrische auto een vaak genoemd bezwaar is. Omdat de TCO (Total Cost of Ownership) voor een volledig elektrische personenauto per maand lager is dan van een vergelijkbare benzine auto met een lagere aanschafprijs“ – Arjos Bot, Head of Arval Mobility Observatory in Nederland.

Er worden steeds meer alternatieve mobiliteitsoplossingen ingezet

Op het gebied van mobiliteitsoplossingen loopt Nederland ook voor op het Europese gemiddelde. Meer dan 8 van de 10 bedrijven hebben aangegeven tenminste één mobiliteitsoplossing te hebben geïmplementeerd. Ongeveer 29% hiervan is van plan hiervoor ook een platform of app te gebruiken. Vooral grote bedrijven lopen hier voorop. Deze alternatieve oplossingen worden vaak (bij 9 op de 10 bedrijven) geïntroduceerd als aanvulling op de bestaande regeling. Niet ter vervanging van bedrijfswagens. De meeste ondervraagden van de enquête gaven aan dat ze niet van plan zijn om het wagenpark van de onderneming geheel of gedeeltelijk op te geven.

4 op de 10 bedrijven zijn geïnteresseerd in het aanbieden van een mobiliteitsbudget voor hun werknemers. Hetzelfde aantal heeft ook een strategie voor het reduceren van de CO2-uitstoot. Ook hierbij geldt dat het gros hiervan een grotere onderneming is.

 

Vorig bericht DataChecker zet in op groei en kiest voor Capital A
Volgend artikel The Growth Collective lanceert veranderlabel Transform Now

Nu op WijUtrecht