Uit recent onderzoek van Cisco, blijkt dat nog geen vier procent van de Nederlandse bedrijven en organisaties volledig is voorbereid op het invoeren van Artificial Intelligence (AI). Dat cijfer verbaast me niets, maar alarmerend is het tegelijk niet. Deze technologie ontwikkelt zich zo snel in zo’n korte tijd, dat het belangrijker is dat organisaties nu de impact en mogelijkheden doorzien en zich hierop voorbereiden.
Noodzaak en Navigatie voor Bedrijven in de Komende Jaren
De meeste organisaties hebben AI inmiddels hoog op de agenda staan – er wordt aan gewerkt of het bewustzijn is groot. Vergeet niet dat het momenteel de ingrijpendste technologische en culturele ontwikkeling is. Dit vereist van een organisatie dat ze volledig klaar moet zijn qua kennis, databeheer, regelgeving, beveiliging en verandercultuur.
Ik verwacht dat de komende twee á drie jaar 75 procent van bedrijven en organisaties in ons land AI heeft omarmd en geïmplementeerd. Het is niet alleen een absolute voorwaarde uit oogpunt van concurrentie en klantverwachting, maar ook om niet achter te blijven op het gebied van technologische ontwikkelingen. Het is voor verreweg de meeste bedrijven duidelijk dat een AI-strategie pure noodzaak is.
Dit is een expertquote van Marc Engel, partner van Mazars.
Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!
Via onze partner managementboek.nl