Blog: Inkoopbeleid

Blog*: verminderen van ‘long-tail spend’

5 tips om kosten van 'long-tail spend' significant te verlagen

Blog: het verminderen van de 'long-tail spend'

Indirecte inkoop, ook wel bekend als ‘long-tail spend’, is een belangrijk onderdeel van het inkoopbeleid. De long-tail spend omvat kosten voor producten en diensten die niet direct verbonden zijn aan de primaire activiteiten van het bedrijf, zoals kantoorbenodigdheden, vervoer en IT-diensten. Hoewel deze uitgaven vaak klein lijken, omvatten ze een aanzienlijk deel van de inkoopkosten. Volgens de wet van Pareto, ook wel de wet van 20-80 genoemd, maken long tail spend inkopen zelfs 5 % van de totale bedrijfsuitgaven uit. Dit percentage loopt op tot 60% voor artikelen die je bestelt en 75% voor producten van leveranciers waar je bestelt.

Hierbij 5 tips om de kosten van de ‘long-tail spend’ significant te verlagen.

1.   Bepaal de behoeften van het bedrijf

Om te voorkomen dat er onnodige uitgaven worden gedaan aan producten die niet gebruikt worden, is het belangrijk dat de behoeften van de werknemers en het bedrijf in kaart worden gebracht. Door toegenomen digitalisering gebruiken werknemers bijvoorbeeld steeds minder pennen, notitieboekjes en papieren agenda’s. Het is dus onnodig om hier veel van te bestellen.

2.   Kies de juiste leveranciers en onderhandel de contracten regelmatig

De keuze voor de juiste leveranciers is van groot belang voor het minimaliseren van de indirecte inkoopkosten. Door leveranciers grondig te screenen en te evalueren op prijs, kwaliteit en leveringsbetrouwbaarheid, weet je zeker dat je de beste leverancier kiest voor de laagste prijs. Daarnaast kunnen tussentijdse contractonderhandelingen helpen om de beste prijs-kwaliteitverhouding te behouden.

3.   Centraliseer de inkoop

Centralisatie van de inkoop is een effectieve manier om de long-tail spend te verminderen. Door de inkoop van producten en diensten te centraliseren, kunnen bedrijven inkoopvolume creëren en beter onderhandelen over prijzen en kwaliteit met leveranciers. Dit leidt tot lagere kosten en een betere controle over de uitgaven. Bovendien kan centralisatie van de inkoop leiden tot standaardisatie van producten en diensten, waardoor de efficiëntie en kwaliteit verbeteren.

4.   Digitaliseer transacties en facturen

Digitalisatie van transacties en facturen verlaagt de transactiekosten van long-tail spends significant. De gemiddelde kosten voor een long-tail spend transactie op papier zijn gemiddeld €95, terwijl deze voor een volledig gedigitaliseerde transactie minder dan €30 zijn. De Nederlandse overheid heeft het e-factureren al volledig doorgevoerd. Voor iedereen die goederen of diensten aan de Rijksoverheid levert is e-factureren zelfs verplicht.

5.   Evalueer alle inkoop regelmatig

Uiteraard is het voor elk van deze tips belangrijk om na verloop van tijd te evalueren of de kostenbesparingsdoelstellingen zijn gehaald. Is er een verschuiving in de behoeften van de werknemers of verkoopt een andere leverancier hetzelfde product voor minder? Evalueer de gestelde doelen en contracten en neem waar nodig maatregelen in de inkoopstrategie. Op die manier verlaag je de long-tail spend en speel je in op de behoeften van medewerkers.

*Dit is een ingezonden blog door Manutan

Vorig bericht Onderhoudswerkzaamheden Vreelandbrug
Volgend artikel Nieuwe eigenaar voor Multicopy Zeist

Nu op WijUtrecht