Logistiek

Drastische verlaging aantal aanrijdingen en verwondingen door cameragebruik bedrijfsvoertuigen

Vanwege de omvang van bedrijfsvoertuigen in elke sector zijn dode hoeken een belangrijke oorzaak van aanrijdingen

hoge definitie wagenparkbeheer camera's

Op vrijwel alle bedrijfsvoertuigen worden tegenwoordig bewakingscamera’s gebruikt. Van 360-graden bescherming rondom het hele voertuig tot bewakingscamera’s voor voertuigen. Camera’s hebben het aantal aanrijdingen en verwondingen drastisch verlaagd. Ze beveiligen wagenparken, houden chauffeurs veilig en beschermen kwetsbare weggebruikers tegen letsel.

Vanwege de omvang van bedrijfsvoertuigen in elke sector zijn dode hoeken een belangrijke oorzaak van aanrijdingen. De positie van de bestuurder, de omvangrijke carrosserie en de afwezigheid van een achterruit zijn allemaal factoren die het zicht van de bestuurder beperken. Camera’s, zij het tijdens productie of later geïnstalleerd, blijken een waardevol hulpmiddel te zijn. Ze voorkomen aanrijdingen, beschermen apparatuur tegen beschadiging en beperken de daaraan verbonden financiële kosten en downtime tot een minimum.

Het belang van veiligheidssystemen voor bedrijfsvoertuigen, inclusief camera’s, wordt over de hele wereld wijdverbreid erkend, aangezien die in hoge mate bijdragen aan het voorkomen van fatale ongelukken en letsel in het verkeer en op werkterreinen. Veel veiligheidsvoorschriften voor de openbare weg en de werkomgeving, waaronder de herziene algemene veiligheidsvoorschriften, bepalen dat voertuigen van camera’s moeten worden voorzien.

Het voorkomen van fatale ongelukken en letsel in het verkeer alsmede op het werk heeft voor wagenparkbeheerders vanzelfsprekend de hoogste prioriteit, maar ook beveiliging van apparatuur en handhaving van de efficiëntie van het wagenpark staan hoog op de agenda. Camera’s die een beeld van 360 graden geven en kunnen worden gecombineerd met bewakingscamera’s voor voertuigen maken een enorm verschil. Ze helpen het wagenpark te beheren, veiligheid te handhaven en voertuigen te beschermen.

Meer opties door HD beeld

Dankzij de introductie van high definition (HD) bieden deze bewakingscamera’s nog betere opties.

Huib Slijkhuis is een expert op het gebied van voertuigveiligheid bij Brigade Electronics BV. Hij zegt hierover: “High definition camera’s, zoals de Backeye®360 HD BN360-300 van Brigade bieden zowel chauffeurs als wagenparkbeheerders complete beveiliging en gemoedsrust door dode hoeken te elimineren en betrouwbaar bewijsmateriaal te leveren in het geval van een incident, frauduleuze claim of diefstal. HD biedt betere helderheid met duidelijkere, scherpere beelden, waardoor de opnames zowel voor chauffeurs als het bedrijf waarvoor ze werken bijzonder waardevol zijn in termen van veiligheid en beveiliging.”

Door Brigade uitgevoerd onderzoek heeft uitgewezen dat hun bewakingscamera’s voor voertuigen het aantal claims vanwege letsel – en als gevolg daarvan ook verzekeringspremies – effectief hebben verlaagd. In deze enquête onder chauffeurs, wagenparkbeheerders en andere professionals in de industrie gaf 29% van de respondenten aan dat het aantal claims voor persoonlijk letsel was gedaald, terwijl 32% een reductie in verzekeringskosten zag.

Bewakingscamera’s: high definition vergeleken met standaarddefinitie

High Definition betekent dat er op de monitor in de cabine een helder beeld met hoge resolutie en veel detail wordt weergegeven, zodat de chauffeur gemakkelijk objecten en personen in de dode hoek van het voertuig kan zien.

Het verschil tussen high definition en standaarddefinitie is het aantal pixels in het weergegeven beeld. HD-beelden hebben meer pixels per vierkante centimeter dan standaarddefinitie. Dit betekent dat een HD-systeem veel fijnere details toont dan systemen die standaarddefinitie gebruiken. Meestal geldt dat HD 720p en hoger is.

Slijkhuis voegt daar nog aan toe: “Wij raden het gebruik van analoge in plaats van digitale HD-camera’s aan, aangezien die bestuurders van bedrijfsvoertuigen talrijke voordelen bieden. Deze omvatten onder meer overdracht van videobeelden via traditionele bekabeling over een afstand van wel 500 meter – ruimschoots genoeg kabellengte voor bedrijfsvoertuigen. Bovendien is er geen video latency, dus bestuurders profiteren van een waarheidsgetrouwe weergave op de monitor.”

 

Vorig bericht Nederlands team Nyenrode wint Sustainathon Europe
Volgend artikel BAM verkoopt werkmaatschappij BAM Contractors bv aan Stadsbader

Nu op WijUtrecht