Electrificatie

Twee trends gaan strijd aan met laaduitdagingen voor elektrisch vervoer

Software-innovatie en doorontwikkeling van elektrische vrachtwagens

Twee trends gaan strijd aan met laaduitdagingen voor elektrisch vervoer

Foto: ChargePoint

De nieuwsmolen over de elektrische laadmarkt draait op volle toeren. Deze maand berichtte diverse media over het groeiende tekort aan laadcapaciteit voor personenauto’s en vrachtwagens. De waarschuwing valt samen met de aankondiging van netbeheerders dat de kans toeneemt dat er na 2025 niet genoeg elektriciteit beschikbaar is om aan de elektriciteitsvraag te blijven voldoen. 

ChargePoint gaat EV-laadproblemen aan

Voor laadbedrijven die al jaren opereren op de markt, is het toenemende tekort aan netschaarste en netcongestie al lang geen verrassing meer. Het is aan de sector om tot efficiënte oplossingen te komen die de vraag naar elektriciteit beperken. Hierin ziet laadpaalbedrijf ChargePoint twee belangrijke trends voor het komende jaar.

Trend 1: elektrisch rijden en laden vooral een software-vraagstuk

De toekomst van elektrisch rijden gaat niet over laadpalen of batterijen, maar over de kwaliteit van de software in elektrische ecosystemen. Dat zegt André ten Bloemendal, Senior Vice President Europe bij ChargePoint. “De behoefte aan schaalbaarheid is enorm, en die is niet hardware maar software-gedreven. Productinnovaties gaan nu al zo snel dat standaardisatie dit niet kan bijbenen. De komst van slimme ecosystemen en responsieve software zal tot een steeds gebruiksvriendelijker, betrouwbaarder en efficiënter laadnetwerk leiden. Ja, er moeten zeker oplossingen komen voor meer en snellere aansluiting op het energienet. Maar tegelijkertijd is de laadsector volop bezig met het ontwikkelen van slimme software-gedreven infrastructuren waarbij we meer kunnen met minder elektriciteit.”

Trend 2: opmars van elektrische vrachtwagens

De aandacht voor de toepassing van elektrische voertuigen in de vrachtwagenindustrie is de afgelopen jaren al flink gestegen. “Dit jaar zullen we belangrijke ontwikkelingen zien op het gebied van het elektrificeren van vrachtwagens”, zegt ten Bloemendal. Hij vervolgt: “Zware voertuigen moeten zoveel mogelijk in beweging zijn en snel kunnen laden op verschillende plekken in het land en over de grens. Juist in een tijd van netkrapte vraagt dit om slimme mogelijkheden rondom onder meer megawatt-charging, roaming en snelladen. Als branche beseffen we heel goed dat vrachtwagens hiervoor hun eigen laadinfrastructuur nodig hebben. Achter de schermen wordt hier dan ook hard aan gewerkt, bijvoorbeeld met de standaardisering van een nieuw type connector om snel te kunnen tanken.”

Verdere voortgang

Software-innovatie en de doorontwikkeling van elektrische vrachtwagens zijn slechts twee aspecten van de opmars van elektrisch rijden. Zo zal 2023 ook voor een groot deel in het teken staan van de verbetering van de elektrische rijd- en laadervaring. De trends laten daarbij ook zien dat, naast meer netcapaciteit, standaardisatie een belangrijk doel is voor verdere voortgang. Uiteindelijk moet je waar dan ook op eenzelfde manier zo efficiënt mogelijk elektrisch kunnen rijden en laden om de belasting van het net te beperken. In 2023 betreedt de mobiliteitsbranche deze kritieke standaardisatiefase. Een jaar dus om samenwerking binnen de branche te versterken.

Vorig bericht Onderhoudswerkzaamheden Vreelandbrug
Volgend artikel Nieuwe eigenaar voor Multicopy Zeist

Nu op WijUtrecht