Mobiliteit

Aanbesteding openbaar vervoer in provincie Utrecht klaar voor start

Twee beste vervoerders worden in voorjaar van 2024 bekendgemaakt

Aanbesteding openbaar vervoer in provincie Utrecht klaar voor start

De provincie Utrecht zoekt twee vervoerders die van 2025 tot 2035 al het openbaar vervoer in de provincie gaan regelen. Het provinciebestuur heeft definitief vastgesteld aan welke eisen, voorwaarden, richtlijnen en verplichtingen de uitvoering van het openbaar vervoer moet voldoen. De aanbesteding start in de maand juli.

Groeien en koesteren

De vervoerders die zich inschrijven op deze aanbesteding scoren punten als hun vervoersaanbod goed inspeelt op het uitgangspunt ‘groeien en koesteren’. Dit gaat om het inzetten op groei van het aantal reizigers in de bussen en trams en het voorbereiden op de noodzakelijke uitbreiding van het OV door de verdergaande groei van reizigers door de komst van meer woningen en banen. En tegelijkertijd ook het blijven koesteren van de verbindingen met minder reizigers om zo een belangrijke sociale functie te vervullen. Verder zijn een betrouwbare ontwikkeling naar vervoer zonder uitstoot van gassen, excellente uitvoering van het OV en goed werkgeverschap belangrijke onderwerpen in het gunningsmodel.

Flexibel en kwalitatief goed OV

Belangrijkste opdracht is dat het openbaar vervoer met bus en tram beter gaat inspelen op de vele ontwikkelingen in de provincie in de periode tot 2035. Nieuw is dat de concessie-afspraken tussentijds herijkt worden (twee herijkingsmomenten in 2028 en 2031), zodat ze kunnen worden aangepast aan de actualiteit.

 U-OV breidt uit met U-liner

De nieuwe concessies wordt uitgebreid met de U-liner, een nieuwe snelle busdienst voor de middellange afstanden. De bussen op de U-liner bieden meer comfort en zitplaatsen, wat past bij deze langeafstandsverbinding. Ook komen er in de U-liner oplaadmogelijkheden (USB-poort volgens de laatste standaard), waar reizigers gratis gebruik van mogen maken.

Toegankelijkheid

In de nieuwe periode is er meer mogelijkheid voor reizigers die minder of niet valide zijn. Zo komt er in het OV in en rond de stad Utrecht meer ruimte voor rolstoelen en rollators. Alle bussen en trams moeten voldoen aan de afspraken die zijn gemaakt in het ‘Bestuursakkoord Toegankelijkheid Openbaar Vervoer 2022-2032’.

Uitgangspunten en eisen

Eerder heeft de provincie alle uitgangspunten en eisen voorgelegd aan het reizigersplatform ROCOV Utrecht, de gemeenten in de provincie, omliggende vervoersautoriteiten en wegbeheerders (ook buiten de provincie). Ook zijn potentiële marktpartijen geraadpleegd. Na deze laatste ronde van inspraak is het programma van eisen op een aantal punten aangepast. Zo kwam onder meer naar voren dat de eisen over toegankelijkheid en inclusiviteit scherper moesten. Er is geadviseerd om het aantal veiligheidsmedewerkers (BOA’s) te verhogen op de buslijnen buiten de stad Utrecht. De huidige problemen met netcongestie (de vraag naar transport van elektriciteit is zowel bij de aanbieder als de afnemer groter dan de transportcapaciteit van het net) hebben geleid tot aanpassing van de eisen over zero-emissie. In het voorjaar van 2024 maakt de provincie bekend welke twee vervoerders de beste aanbiedingen hebben gedaan.

Vorig bericht AI-Chatbot: Meteen antwoord op alle Tour de France vragen
Volgend artikel 51 miljoen voor gezond stedelijk ontwikkelen Metropoolregio Utrecht

Nu op WijUtrecht