Media

Dutch Media Week biedt antwoorden op Deloitte’s actiepunten in Future of News rapport

Met opkomst van AI neemt de relevantie van innovatie in de media- en gamingindustrie toe

Dutch Media Week biedt antwoorden op Deloitte's actiepunten in Future of News rapport

Foto: ROM Utrecht Region – Dutch Media Week

Utrecht,
Dutch Media Week, volgende week gehost op het Hilversumse Mediapark, staat op het punt om haar achtste jaar in te gaan. Het mediafestival, dat loopt van 2 tot en met 8 oktober, werpt dit jaar een bijzonder licht op de toekomst van de sector. Met de opkomst van AI en de daaruit voortvloeiende invloed op diverse aspecten, van creativiteit tot maatschappij, neemt de relevantie van innovatie in de media- en gamingindustrie toe. Dit sluit naadloos aan bij de focus van het Deloitte-rapport ‘Future of News‘ van januari 2023, dat zes concrete actiepunten presenteert om de digitale media- en gaming industrie te bevorderen en maatschappelijke uitdagingen aan te pakken.

Het rapport benadrukt onder meer de behoefte aan uitgebreidere digitale mediavoorlichting, transparante algoritmen, en een pluriforme benadering van nieuwsvoorziening. In dit kader wordt tijdens Dutch Media Week een innovatieve connectie gelegd tussen deze actiepunten, ondernemerschap, en de veelbelovende startups tijdens de Business & Innovation Days op 2 en 3 oktober.

Privacy, veiligheid en democratische waarden

De ROM Utrecht Region, betrokken bij Dutch Media Week en de programmering in Hilversum, speelt een centrale rol in deze connectie. De regio, die 90.000 banen in de ‘Media & Gaming’ sector herbergt, zet zich in voor een toekomst waar privacy, veiligheid en democratische waarden centraal staan. Het Deloitte-rapport biedt concrete handvatten voor de toekomst, en de Business & Innovation Days brengen deze actiepunten tot leven door de aanwezigheid van relevante startups.

Informatiebetrouwbaarheid

“De Business & Innovation Days zijn dit jaar meer dan ooit tevoren inspirerend en baanbrekend,” zegt Annet Kloprogge, business developer Media & Gaming bij ROM Utrecht Region. “De startups die hier aanwezig zijn, zoals WeKnow, Immer.app, XS2Content, en Verify, tonen de innovatieve kracht die nodig is om de uitdagingen in de sector aan te gaan. Deze bedrijven ontwikkelen toepassingen die direct inspelen op de actiepunten uit het Deloitte-rapport, zoals verbeterde digitale toegang tot informatie, transparantie in nieuwsalgoritmen, en het waarborgen van informatiebetrouwbaarheid”.

Startup Valley

Tijdens de Business & Innovation Days op 2 en 3 oktober komen internationale en lokale experts aan het woord. Zo spreekt nieuwe NPO strategie-directeur Ezra Eeman over het evolueren van de publieke omroep en het mediabeleid. Funs Jacobs van het Nederlandse creatieve bureau Media.Monks neemt bezoekers mee in de wereld van creatieve innovatie. De Britse Rob Orchard, oprichter van de Slow Journalism Company, vertelt over zijn benadering van diepgaande journalistiek. Ruben Verborgh en Roel Naessens van het innovatieve bedrijf Inrupt delen de laatste ontwikkelingen op het gebied van dataverwerking en privacy. En Jamie Allen van technologiegigant Nvidia geeft zijn visie op de toekomst van computertechnologie. De Business & Innovation Days zijn vrij toegankelijk, tickets zijn verkrijgbaar via deze link.

Vorig bericht Noordhoff Zorg naast Noordhoff Professional
Volgend artikel XXImo wordt Visa-partner en versterkt positie

Nu op WijUtrecht