Sharefunding

Faja Lobi start sharefunding van 1 miljoen euro

Vanaf vandaag verkrijgbaar in 1.000 winkels van Albert Heijn

Faja Lobi start sharefunding

Faja Lobi, merk voor Surinaams eten, is gestart met een sharefundingcampagne. Het bedrijf wil 1.000.000 euro in 4 rondes ophalen om daarmee de groei van het merk te versnellen. De eerste stap is al gezet: vanaf vandaag ligt Faja Lobi in meer dan 1.000 filialen van Albert Heijn met 20 producten. Met deze groei in verkrijgbaarheid en de extra funding wil Faja Lobi heel Nederland inspireren met de kleurrijke en smakelijke gerechten uit Suriname. 

Van kleine toko naar 600.000 culinaire vrienden

In 1980 introduceerden Jay & Sandhia Laigsingh de Surinaamse keuken in Nederland en staan nu nog steeds aan het roer van het merk Faja Lobi. Faja Lobi kent de kracht van een community als geen ander. Op Social Media zijn ze de grootste levensmiddelenfabrikant en delen ze dagelijks hun merk. De waardering werd de laatste jaren door haar sterke achterban bekroond met acht keer de prijs voor ‘Beste Website v/h Jaar’, drie keer de prijs voor ‘Beste Product v/h Jaar’ en ‘Crowdfunder van het Jaar’ in 2016’. De 50+ producten zijn te koop in meer dan 1.500 toko’s en vanaf vandaag liggen er 20 producten in het schap bij meer dan 1.000 winkels van Albert Heijn.

Snelle groei vraagt om kapitaal

De Surinaamse keuken is één van de snelst groeiende buitenlandse keukens op de Nederlandse markt. Faja Lobi groeit naar een omzet van 13 miljoen euro, mede door de samenwerking met de grootste supermarkt van Nederland en daarmee is de grootste hobbel voor verdere groei weggenomen. De snelle groei vraagt om kapitaal van, in totaal de komende periode, minimaal 1 miljoen euro. De financiering wordt ingezet voor verdere groei van de organisatie, maar vooral om de naamsbekendheid en hoeveelheid sales te vergroten. Het doel is om de voorziene groei te kunnen financieren met voorraad vergroting, marketing en uitbreiding van de organisatie.

Investeerders worden aandeelhouder

Faja Lobi wil investeerders laten profiteren van de groei door hen aandeelhouder te maken via sharefunding. Via het platform Eyevestor geeft Faja Lobi aandelen uit aan investeerders. Instappen kan vanaf €100 euro, maar het geeft ook ruimte voor grotere investeerders. Laigsingh, founder: “Het is mijn droom om samen met onze community te groeien. Ik zie het al voor me: duizenden familieleden die samen 1.000.000 euro investeren en bouwen aan een gepassioneerd familiebedrijf met familieleden in heel Nederland.”

Patrick Rodijk, founder en Managing Partner Funding Masters begeleidt de funding: “Wij hebben Faja Lobi leren kennen als een familiebedrijf met een sterke financiële basis. Een stevig eigen vermogen en al vele jaren een positief resultaat. De zeer sterke aanstaande groei maakt dat het juist nú een aantrekkelijke investering is. We verwachten een mooi dividend van ruim 5% vanaf 2025 en een waardegroei van gemiddeld meer dan 20% per jaar. Met deze nieuwe funding kan Faja Lobi haar marktaandeel van 73% alleen nog maar vergroten

De familie

Founder Jay Laigsingh is tijdens zijn studie begonnen om de Surinaamse eetcultuur op de kaart te zetten in Nederland. Inmiddels is het uitgegroeid tot een familiebedrijf met een eigen R&D tak voor recept en productontwikkeling, een uitgebreid assortiment voor de Surinaamse keuken en een grote groei enthousiaste fans.

Zoon Vishay en opvolger van Jay vult aan: “De laatste jaren hebben we nauw samengewerkt met de supermarkten om het productassortiment helemaal af te stemmen op de behoefte van de consument met behoud van het authentieke familierecept. We hebben talloze recepten met kookvideo’s ontwikkeld die met onze producten heel eenvoudig te bereiden zijn. Geen ingewikkelde receptuur waarvoor je lang in de keuken staat. Met onze producten bereid je in een handomdraai de lekkerste authentieke gerechten. Passend bij de moderne samenleving.” Faja Lobi is vanaf nu verkrijgbaar bij 1.000 Albert Heijns, naast de huidige verkrijgbaarheid in Jumbo, Dirk, Plus, online supermarkten, flitsbezorgers, groothandels en 1.500 toko’s door heel Nederland.

Vorig bericht Denk mee over evenementen in Utrecht
Volgend artikel Infor Innovations Day 2023: “Koester een cultuur van innovatie”

Nu op WijUtrecht