Gezondheid

Herbalife dertig jaar actief in Nederland

Van focus op gewichtsverlies naar stimuleren van gezonde en actieve levensstijl

Herbalife dertig jaar actief in Nederland

Foto: Herbalife kantoor

UTRECHT,
Sinds 1980 ontwikkelt Herbalife, beursgenoteerd bedrijf aan de New York Stock Exchange, maaltijdvervangers, voedingssupplementen en huidverzorgingsproducten. Het bedrijf verkoopt zijn producten via een wereldwijd netwerk van onafhankelijke distributeurs. In Nederland werkt Herbalife dit jaar al dertig jaar aan een gezonde en actieve levensstijl.  

Waar bij de start van Herbalife in Nederland, dertig jaar geleden, de dienstverlening en producten vooral gericht waren op gewichtsverlies, ligt de focus inmiddels op het stimuleren van een gezonde en actieve levensstijl. Het bedrijf telt wereldwijd meer dan 10.000 werknemers, inclusief 300 wetenschappers, en verkoopt producten in meer dan 90 landen. In Nederland verzorgen maar liefst 15.000 onafhankelijke members (distributeurs) uitgebalanceerde (sport)voeding en begeleiding voor de Herbalife community. Herbalife biedt meer dan 80 producten aan binnen de categorie innerlijke- en uiterlijke verzorging. Vorig jaar werden er gemiddeld zeven miljoen proteïne shakes gedronken in Nederland en bedroeg de wereldwijde omzet 5.2 miljard euro. Het bedrijf is dan ook één van de wereldleiders op het gebied van voeding. Naast het hoofdkantoor, gevestigd in Utrecht, bevindt het Europese distributiecentrum zich in Venray waar meer dan 260 medewerkers zich elke dag inzetten om de members en hun klanten te voorzien van Herbalife’s producten.

Community

“In de afgelopen dertig jaar hebben we een prachtige transitie gemaakt en hebben we ervoor gezorgd dat wij marktleider en nog altijd even actueel zijn met onze maaltijdvervangende shakes”, vertelt Martijn Ederveen, Senior Country Manager Nederland bij Herbalife. “Met ons brede scala aan producten streven we er ook naar om dit te worden in andere productcategorieën.” Herbalife werkt volgens het multi-level marketingprincipe. Dit betekent dat Herbalife producten worden verkocht door een netwerk van members die het advies, de ondersteuning en de community bieden die veel consumenten nodig hebben om hun levensstijl te veranderen en hun fitness- en welzijnsdoelen te bereiken. Het bedrijfsmodel biedt members de flexibiliteit en vrijheid die het hebben van een eigen bedrijf met zich mee kan brengen. De meeste members verkopen Herbalife producten parttime en anderen richten zich er fulltime op. Ederveen: “Op deze manier inkomen aanvullen of ervoor kiezen om een bedrijf op te bouwen, kan economische empowerment opleveren en de samenleving ten goede komen.” Herbalife is toonaangevend in de branche met zijn Gold Standard distributiebescherming, inclusief een 12 maanden durende 100 procent terugbetalingsgarantie op zowel de kosten om distributeur te worden als alle ongebruikte producten. “Zo inspireren we, samen met de members en onze partnerships met onder andere Cristiano Ronaldo, voetbalclub LA Galaxy en vijf nationale Olympische Commitees, steeds meer mensen met de voordelen van een gezonde en actieve levensstijl en sluiten zij zich aan bij onze ‘community'”, aldus Ederveen.

Duurzame toekomst

Ook de feedback van de members en hun klanten wordt gewaardeerd. Ederveen: “Het is erg belangrijk dat wij hun feedback ontvangen samen met hun wensen zodat wij zeker weten dat we de beste producten en de producten die ze nodig hebben op de markt brengen.” Daarnaast is het leveren van kwalitatief goede producten van belang.Herbalife test daarom zijn producten uitvoerig zodat dat wat er op het label staat daadwerkelijk ook in het product zit. Elk jaar worden er wereldwijd meer dan 400.000 tests uitgevoerd om de zuiverheid, voedingswaarde en smaak van de producten te verifiëren. Acht laboratoria zorgen voor kwaliteitscontrole, die erop gericht zijn ervoor te zorgen dat de producten van de hoogst mogelijke kwaliteit zijn. Ook zijn er grote stappen gemaakt om duurzaamheid in de toeleveringsketen te verbeteren. “Zo verminderen we het energieverbruik en verkleinen we onze CO2-uitstoot. Natuurlijk gaat duurzaamheid veel verder dan kijken hoe afval te reduceren. Het gaat er ook om dat Herbalife een duurzame werkgever is, er een plezierige werkomgeving gecreëerd wordt en we kunnen garanderen dat mensen gelijk behandeld worden. Op deze manier willen we laten zien dat we streven naar een duurzame, gezonde en actieve levensstijl die voor iedereen toegankelijk is”, besluit Ederveen.

Meer informatie is te vinden op www.herbalife.nl

Vorig bericht Nieuwe directeur-bestuurder Spoorwegmuseum
Volgend artikel Verkeershinder door rioolwerkzaamheden op diverse locaties

Bestel nu de beste boeken over Ondernemerschap!

Via onze partner managementboek.nl

Nu op WijUtrecht