Retail

Retailers kunnen meer doen om retourzendingen te beperken

Het aantal retourzendingen loopt de spuigaten uit

Retailers

Het aantal retourzendingen loopt de spuigaten uit. Het kost retailers veel mankracht en geld om producten weer op de markt te brengen, terwijl de impact op het milieu enorm is. Daarom willen deze organisaties retourzendingen beperken. Bijvoorbeeld door retourkosten in rekening te brengen. Toch kunnen retailers meer doen, zonder dat hun serviceniveau daaronder lijdt.

De informatie

Hoe gedetailleerder de informatie is die retailers prijsgeven op hun webwinkels over de producten die ze aanbieden, hoe kleiner de kans op een retournering. In de mode-industrie is het bijvoorbeeld al gebruikelijk om gedetailleerde info weer te geven over kledingmaten en diezelfde informatie ook in aanbevelingen van toekomstige items voor de klant mee te nemen. Zo zijn consumenten in staat een gerichtere keuze te maken. En bestellen ze bijvoorbeeld minder snel meerdere maten tegelijk.

AI-tools

Dankzij de introductie van generatieve AI-tools kunnen retailers het detailniveau van de informatie op hun webwinkel verhogen. Denk aan het beeldmateriaal. Vroeger waren ze hiervoor afhankelijk van echte, kostbare fotomodellen en moesten ze selectief zijn in hun keuze. Met als gevolg dat niet elke online klant zich kon herkennen in het model. Nu kunnen ze de klant in realtime foto’s voorschotelen die matchen met de uiterlijke kenmerken van de klant. Denk aan gewicht, lengte of huidskleur. Hierdoor kan de klant een nog betere afweging maken of het product voldoet aan de verwachtingen.

Vorig bericht donderdag 28 maart opent Wibra een nieuw filiaal in Utrecht!
Volgend artikel 4 bedrijven failliet afgelopen week in Utrecht

Nu op WijUtrecht