AI

Tekstbureau lanceert AI copywriting-service

Vanaf 1 juni 2023 beschikbaar voor klanten

Tekstbureau CopyRobin AI copywriting-service

Mijdrecht,
CopyRobin, Mijdrechts tekstbureau, kondigde gisteren de lancering aan van een nieuwe AI-ondersteunde copywriting-service, die vanaf 1 juni 2023 beschikbaar is voor klanten.

Driedelig voordeel

Eric van Hall, oprichter en CEO van CopyRobin, zegt: “Wij zetten als eerste tekstbureau van Nederland structureel AI in bij het schrijfproces. Het voordeel hiervan is drieledig:

  1. Klanten krijgen teksten van nog hogere kwaliteit, voor een eerlijke prijs. Ze zijn door deze nieuwe aanpak minder tijd kwijt aan het schrijven van brieven.
  2. Schrijvers krijgen nog hetzelfde betaald als vóór deze omslag, maar kunnen hierdoor meer teksten in minder tijd schrijven. En feitelijk per uur meer verdienen.
  3. Voor onszelf is het voordeel dat we door deze aanpak schaalbaarder zijn: we kunnen meer én grotere opdrachten aannemen. Daarnaast is de output van hogere kwaliteit omdat schrijvers meer tijd overhouden voor het finetunen van de teksten, waardoor onze redacteuren minder tijd kwijt zijn aan aanpassingen.”

“We hebben zelf een online platform laten bouwen en werken al sinds 2016 met een dashboard, waarin klanten hun opdrachten plaatsen”, vervolgt Van Hall. “Onze schrijvers ontvingen hun briefings dus altijd al online. Vanaf 1 juni ontvangen ze bij hun briefings ook slimme zogenoemde ‘prompts’, waarmee ze ChatGPT kunnen aansturen bij het schrijven van de teksten.”

Drie opties

Klanten kunnen vanaf 1 juni kiezen voor drie opties:

  1. AI-powered: op basis van de briefing van de klant genereert het platform bij de briefing een zogenoemde ‘prompt’, waarmee de copywriter de tekst grotendeels met behulp ChatGPT kan schrijven. De schrijver factcheckt en humaniseert de tekst.
  2. AI-assisted: op basis van de briefing van de klant schrijft het platform bij de briefing een zogenoemde ‘prompt’, waarmee de copywriter de tekst grotendeels met behulp ChatGPT kan schrijven. Daarnaast heeft de copywriter extra tijd beschikbaar voor creativiteit, nader bronnenonderzoek of het afnemen van een interview. De schrijver factcheckt en humaniseert de tekst.
  3. 100% human: zoals de naam al aangeeft, gebruikt de schrijver hierbij geen AI. Op basis van de briefing van de klant schrijft een copywriter de tekst geheel handmatig. De copywriter vindt en onderzoekt zelf bronnen, houdt eventueel een telefonisch interview of schrijft op basis van zijn of haar eigen inhoudelijke expertise.

De nieuwe dienst komt overigens niet uit de lucht vallen. Eric van Hall: “We volgen de ontwikkelingen op het gebied van AI-gegenereerde teksten al ruim zes jaar op de voet. Tot een halfjaar geleden bleef het, zeker in het Nederlands, nog toekomstmuziek. Maar met de komst van ChatGPT van OpenAI is deze ontwikkeling in een stroomversnelling geraakt. Wij willen onze klanten en onze schrijvers optimaal helpen profiteren van deze nieuwe technologie.”

Weerstand van tekstschrijvers

Na de eerste interne presentatie aan de eigen tekstschrijvers, ontstond in een Facebookgroep voor tekstschrijvers een pittige discussie, waarin CopyRobin de nodige kritiek over zich heen kreeg. Meerdere tekstschrijvers en journalisten uitten hun angst te worden gedegradeerd tot ‘prompt engineers’ en bespraken hun zorgen over een “race to the bottom met de allerlaagste prijzen”, terwijl anderen juist begrip toonden voor de nieuwe aanpak van CopyRobin. Enkele schrijvers zeiden te stoppen met de samenwerking. Suzanne Robbe, hoofdredacteur van CopyRobin, zei dit te begrijpen: “Het is niet voor iedereen een ideale manier van werken.”

Nog meer AI-innovaties

Naast het genereren van prompts bij de briefings, introduceert CopyRobin nog meer AI-innovaties, zoals AI-gegenereerde contentstrategieën en -planningen, het matchen van klanten aan schrijvers, het vereenvoudigen van het plaatsen van opdrachten en het ondersteunen van de redactie bij het proeflezen.

“We zijn trots op onze rol als pionier in het gebruik van AI om het copywriting-proces te verbeteren”, zegt Van Hall. “Door AI te integreren in onze workflows, kunnen we onze klanten en schrijvers nog meer tijd besparen en betere resultaten leveren.”

Toegevoegde waarde voor iedere branche

Van Hall vervolgt: “Deze service biedt toegevoegde waarde voor marketeers die veel content van hoge kwaliteit nodig hebben, en voor drukke ondernemers die zelf geen tijd hebben om te bloggen. Het is geschikt voor elke branche. Of klanten nu een snelle, AI-powered tekst willen of een diepgaand artikel van een ervaren copywriter, onze nieuwe opties bieden voor iedereen een geschikte oplossing.”

 

Vorig bericht Nlgroeit jaarevent 2023 op 21 juni
Volgend artikel Bekendmaking omwisselverhouding dividend Koninklijke BAM Groep

Nu op WijUtrecht