Partnerbijdrage

Efficiënt administreren kan elke ondernemer

Weg met papieren rompslomp van administratie

Efficiënt administreren kan elke ondernemer

Blog Debiteurnet,
Bij ondernemen hoort administreren. Het is een onvermijdelijke taak binnen elke organisatie want zonder facturatie, boekhouding of debiteurenbeheer is er geen bedrijfsvoering. Veel ondernemers ervaren deze taken echter als tijdrovend en vervelend. Om zich te verlossen van administratieve verplichtingen, kunnen ondernemers gebruik maken van tools of bepaalde stappen ondernemen die de administratie zo eenvoudig mogelijk houdt. Administratie hoeft namelijk niet een volledige namiddag per week te duren en de gewonnen tijd kan dan besteed worden aan de groei van het bedrijf.

Digitalisering

Facturatiesoftware is een effectieve manier om de administratie aanzienlijk te vereenvoudigen. Moderne facturatiesystemen automatiseren taken zoals het genereren van facturen en het versturen van betalingsherinneringen. Ondernemers kunnen makkelijk financiële gegevens bijhouden wat leidt tot beter inzicht in de financiële situatie. Ze kunnen rapporten genereren of betalingen, facturen en klanten in een overzicht gieten. Investeren in kwalitatieve facturatiesoftware kan hierdoor flink wat tijd besparen en fouten aanzienlijk verminderen. Met apps en digitale tools is het bovendien kinderspel om papieren bonnetjes en facturen in te scannen en digitaal op te slaan in een archiveringssysteem. Zo komen ondernemers af van de papieren rompslomp en hebben ze makkelijk toegang tot alle financiële gegevens wanneer dat nodig is.
Maar dat is niet alles, veelal is het ook mogelijk offertes te maken in deze tools. En deze processen werken razendsnel. En is het werk gedaan, dan kan met een druk op de knop een offerte veranderen in een factuur.

De wonderen van automatisering

Om digitalisering volledig te benutten, is het verstandig gebruik te maken van automatisering. Het is een goede oplossing om administratieve taken uit de planning te halen. Er bestaan tal van technologische tools om hierbij te helpen. Online platforms, zoals Debiteurnet, bieden verschillende mogelijkheden om snel en eenvoudig repetitieve taken af te ronden zoals het inplannen en versturen van betalingsherinneringen. Een extra stap is het delegeren of uitbesteden aan een professional. Zij nemen de administratieve taken volledig over zodat de ondernemer zelf de focus kan leggen op de kernactiviteiten van het bedrijf. De bedoeling van automatiseren of delegeren is dan ook dat ondernemers zo min mogelijk tijd hoeven te spenderen aan de administratie.

Privé en zakelijke financiën

Een veelvoorkomende fout bij startende bedrijven is een gezamenlijke rekening voor zowel privé als zakelijke financiën. Om verwarring te vermijden en de administratie zo overzichtelijk mogelijk te houden, kunnen ondernemers een aparte zakelijke bankrekening openen. Dit maakt het makkelijker om zakelijke inkomsten en uitgaven op te volgen en laat bovendien een positieve indruk na bij de belastingdienst en andere financiële instellingen.

Kleine stappen die elke ondernemer kan zetten

Kleine stappen kunnen uiteindelijk ook een grote sprong voorwaarts betekenen. De administratie kan meteen als aangenamer ervaren worden door deze bijvoorbeeld regelmatig bij te werken of door documenten meteen digitaal up te loaden en te archiveren. Deze kleine veranderingen kunnen de administratieve last verminderen die veel ondernemers ervaren. Maar ook het vinden van de juiste aanpak kan helpen om deze minder stressvol en tijdrovend te maken, zodat elke ondernemer zich kan richten op wat echt belangrijk is: het succes van de onderneming.

Meer nieuws van Privé: Debiteurnet