Logistiek

FNV Spoor en CNV Vakmensen steunen Noodklok voor Nederlandse spoorgoederenvervoer

Vakbonden willen vervoer van baan naar spoor om overvolle wegennet te ontlasten

FNV Spoor en CNV Vakmensen steunen de Noodklok voor het Nederlandse spoorgoederenvervoer

Deze week is door het Nederlandse spoorgoederenvervoer de noodklok geluid over de toekomst van de sector. FNV Spoor en CNV Vakmensen steunen deze oproep. Ook de vakbonden zijn van mening dat een verschuiving van het vervoer van de weg naar het spoor hard nodig is om het overvolle wegennet te ontlasten en het klimaat en de natuur te beschermen.

Roos Rahimi, bestuurder FNV Spoor: “Er is daarom een langetermijnvisie nodig vanuit het kabinet. Als het spoorgoederenvervoer niet structureel gecompenseerd wordt voor de hogere nieuwe tariefstructuur, gaat de lading van het spoor naar de weg of verschuift naar havens buiten Nederland. Dat is slecht voor de bereikbaarheid, het verdienvermogen, het klimaat en leidt tot meer uitstoot van stikstof.”

Samenhangend beleid

Belangenorganisaties uit het bedrijfsleven en vertegenwoordigers van de Nederlandse zeehavens roepen de leden van de vaste Kamercommissie voor Infrastructuur en Waterstaat op om het niet zo ver te laten komen. Zij dringen er bij de Tweede Kamer op aan de minister te vragen een samenhangend beleid te voeren voor het spoorgoederenvervoer dat ‘bijdraagt aan het klimaat, de bereikbaarheid van onze havens, terminals, productie- en handelsbedrijven Ć©n het verdienvermogen van Nederland’.

Heldere visie

Ook de vakbonden vragen van het kabinet een heldere visie over de toekomst van het spoorgoederenvervoer in Nederland, waarbij overwegingen op het vlak van bereikbaarheid, concurrentievermogen en klimaat integraal worden meegewogen. Anthony Williams, bestuurder CNV Vakmensen: “Daarnaast dient de bereikbaarheid van de Nederlandse havendelta en havenindustriĆ«le complexen voor spoorgoederenvervoer te worden gewaarborgd en toekomstbestendig te worden gemaakt.”

Vorig bericht Nieuwe eigenaar voor Multicopy Zeist
Volgend artikel Eerste staking bij equensWorldline

Nu op WijUtrecht